canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Busy Life

Publicerad 2014-05-11 04:12:26 i Allmänt,

Hänt sen sist:

- Jag har gått med i Ultimate Frisbee-laget. Det är jättekul men energikrävande som tusan. Träningstider? Klockan 7 till 8.30 på morgonen, två gånger i veckan. Så jag tränar numera sju timmar i veckan, eftersom jag har vanlig idrott också. På tisdag har vi vår första tävling. Ser fram emot det.

- Vi håller på att utreda ett mord på skolan. Okej, det är inte på riktigt men en dag när vi kom in på kanadensiska lag-lektionen var hela klassrummet stökigt, med bord och stolar överallt, "blodiga" näsdukar och böcker utrivna från bokhyllan. Vår historielärare hade blivit mördad och vårt uppdrag var att genomföra en riktig investigation om brottet. 

Jag blir imponerad varenda dag hur seriöst personer tar saker här, och det är riktigt kul. Så på onsdag är det dags för rättegång. Föräldrar, lärare och elever är inkallade för att vara jury och en riktig domare kommer döma. Vi är till och med tvugna att klä upp oss. Min roll är "forensic witness", så jag måste förbereda en rapport som ska läsas upp inför domaren. Sedan ska jag försöka sätta dit den anklagade. 

- Var på YFU-träff idag. Den sista för året, om man inte vill komma de tre sista dagarna innan vi åker hem förstås. Men det vill ingen. För alla vill fira Canada Day den första juli. Så jag sa mina första "hejdån" idag. Kommer bli en hel del sådana de kommande sju veckorna jag har kvar. 
Bästa Veronika och jag i solen som faktiskt kom fram idag
Och så jag och Marieke
Ella (Australien), Pia (Tyskland), Veronika (Tyskland) och jag

- Håller på för fullt att arrangera musik och lära mig nya låtar. Om två veckor ska vi ha den sista Woodland-konserten för året. Jättesorgligt för jag gillar dem... Jag och två andra tjejer ska (förhoppningsvis) spela "In My Life" och "Bring Him Home" från Les Miserables, samt "Gabriel's Oboe" från filmen The Mission. Alla tre är kanonfina låtar och eftersom vi är tre personer; en flöjt, en klarinett och en oboe, får vi ett solo var. 

- Choral Festival!! En av de bästa dagarna den här våren. Ca 10 körer från olika skolor kom till Woodland för att sjunga tillsammans. De kom ända från Toronto, Ottawa och Chatham m.m. Vi var närmare 400 personer så det lät otroligt mäktigt. Hela dagen spenderade vi tillsammans och sedan uppträdde vi på kvällen. Favoritsången var "Amani", en sång på swahili där vi fick klappa, stampa och sjunga till bongotrummor. Jag hoppas verkligen jag kan få tag i inspelningen av konserten. 

Varför har inte vi en skolkör hemma??

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela