canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

New York, Del 2

Publicerad 2014-03-08 22:28:10 i Allmänt,

Fina färger tidigt på morgonen

Söndagsmorgonen inleddes med ett av årets viktigaste händelse för Kanada - hockeyfinal
Canada vs. Sweden...
Tror varenda rum gick upp en hel timme innan vi egentligen behövde vara uppe, bara för att kolla på finalen. Det var klockan 7 på morgonen för oss. Vi gick ner till lobbyn och hämtade frukost med oss upp till rummet. Sedan började det. Måste säga att jag hade rätt så kul under de där två timmarna som matchen höll på. Även fast Sverige förlorade. Det är allt något speciellt med att titta på hockey med kanadensare.
 
Direkt efter matchen var slut gick vi ned för att samlas och jag fick skämtsamma kommentarer om hur Kanada krossade Sverige. De tog inte slut förrän en hel vecka senare.
 
Söndagsförmiddagen tillägnades i den här kyrkan:

Eftersom vi är i New York tänkte våra lärare att vi skulle få vara med om en speciell gudstjänst, så vi tog bussen ut till Harlem för att gå till en Afro-amerikansk kyrka. Det var annorlunda om man säger så. Kyrkan var enorm, så halva församlingen satt på balkonger ovanför. 99 procent av människorna var svarta och väldigt, väldigt uppklädda. Vi hade blivit tillsagda att om vi inte har finkläder på oss så fick vi inte komma in. Det är för att de svarta i det här området har haft ett rykte om att de är sjaskiga och mindre värda. Sitter nog kvar från rasismen i USA för ett antal år sedan. Så därför införde kyrkan regeln att man måste vara extremt finklädd för att bevisa att svarta människor är mycket värda de också - att de håller standarden. Jag tyckte det var bra, och det kändes så himla amerikanskt att sitta i den där kyrkan. Kvinnorna hade klänningar på sig, stråhattar och pärlhalsband. Gudstjänsten varade i två och en halv timme och prästen halvskrek när han predikade, följt av ett antal "Amen" från församlingen så fort han sa något bra eller inspirerande. Sedan sjöng vi jazziga gospelsånger och klappade händerna som aldrig förr. Visa ställde sig upp och dansade loss. Härligt.
 
Halv tre på eftermiddagen var vi klara i kyrkan. Alla var hungriga så vi gick till iHop, International House of Pancakes för att äta pannkakslunch. Jättegott. Resten av dagen spenderades på det mest turistiga sättet tänkbara. Vi tog båten till Ellis Island och tillbaka för att få se frihetsgudinnan och sedan på kvällen, halv elva befann vi oss uppe i Empire State Building.
På promenad i stan
Emily, Jag, Johanna och Kaitlyn
Brooklyn Bridge

Och så frihetsgudinnan!!
Manhattan Skyline


Empire State Building var nog det bästa på hela resan. Jag bara älskar att befinna mig så högt uppe i luften och se ut över hela staden, speciellt när det är mörkt ute. Säkerheten var hög, men det kan man ju förstå med tanke på vad som hände i den här staden för 13 år sedan. Vi blev scannade och blev med på kort innan vi fick gå upp.
Utsikten däruppe är fantastisk! Fast det var väldigt, väldigt blåsigt
Här är jag och Johanna
Man kan knappt se staden i bakgrunden
På bottenvåningen i byggnaden. Här sitter en vakt och vaktar
 
Hemresan på måndagen var seg. Det var meningen att vi skulle stanna till i New Jersey och spela på ännu en skola, men det blev avbokat i sista sekund eftersom skolan haft för många snow days under vintern så de behövde klassrumstiden. Men det tog tid att komma hem och vi blev sena ändå, så det var nog lika bra.
Vi stannade till i New York State igen för att äta lunch och kvällsmat och alla gick in på Tim Hortons (såklart). Kanadensare som de är har de ju varit utan "riktig" mat under hela tre dagar!! Självklart måste de handla där.

Det bästa med hemresan var att hela bussen började sjunga den kanadensiska nationalsången så fort vi åkte över gränsen. Jag har lärt mig den nu så jag kunde sjunga med!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela