canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

New York, Del 1

Publicerad 2014-03-08 20:29:00 i Allmänt,

New York-resan började tidigt på fredagsmorgonen, precis som alla Woodland-resor gör har jag märkt. Vi fick våra väskor kontrollerade av lärarna (även detta en skol-rutin), packade bussen full med bagage och instrument och sedan bar det av.

Vårt första stopp var St. Catherines, vilket ligger nästintill den amerikanska gränsen om man åker österut. Där stannade vi för att uppträda med orkestern på en låg- och mellanstadieskola. Det var intressant att komma in i en annan skola och se hur det såg ut för hittills har jag bara varit inne på Woodland och ingen annan stans. Även denna skola var kristen och eleverna bar skoluniform, vilket inte är så vanligt i Kanada, men det förekommer.
Vi spelade ett tiotal låtar sammanlagt. Några med hela orkestern och några duetter, eller i små grupper. Jag spelade en flöjt/klarinett-duett och även en låt i ”small ensemble” med 6 personer.

Efter framträdandet åkte vi vidare med bussen över den amerikanska gränsen. Precis som förväntat tog det lite extra tid för mig att komma över för jag var tvungen att fylla i en blankett, ta fingeravtryck, ta ett kort och betala några dollar. Hela gruppen hann gå igenom innan jag var klar så en lärare väntade på mig tills allt var fixat. Sen fick jag applåder på bussen när jag kom tillbaka för att de amerikanska säkerhetsvakterna lät mig komma in. Hahaha, bästa klassen ever!

Vi stannade och åt lunch i New York State, körde ytterligare 6 timmar med bussen, stannade för kvällsmat lite närmare New York och sen till slut kom vi fram till slutdestinationen. Vi blev avsläppta på Times Square och fick fritid där i ca en timme. Vi tog oss runt 3 kvarter på den tiden för det fanns så himla mycket att titta på överallt. Skärmar som blinkar, stora reklamskyltar och höga skyskrapor. Blandat med en och annan utklädd disneyfigur här och där. Så fort vi kom till hotellet slängde sig alla i sängen och sov med en gång.


Times Square
Ett enormt Forever 21, som vi tyvärr inte hade allt för mycket tid att kolla igenom


Inne i Disneyaffären

Tyckte bara gatuskyltarna var lite coola :)

På lördagsmorgonen åt vi frukost på hotellet och sedan bar vi oss av till Manhattan där vi skulle ha en workshop med en professionell dirigent. Vi höll till uppe i en hög byggnad på fjortonde våningen i downtown. Gruppen var uppdelad i två, för vi har två olika musikkurser på skolan. Den ena är orkestern, som jag är med i, och den andra kallas ”shred”. Shred class är mer som en kurs där man gör covers av andra låtar, kommer på låtar i små grupper och uppträder etc. Så dirigenten jobbade med oss i en och en halv timme, försökte få alla att stämma med varandra (vilket är en utmaning i skolorkestern) och arbetade med dynamiken i låtarna.

Urpackning av bussen
Här satte vi upp för orkestern
I dessa rum har massvis med auditions för kända filmer hållit hus!! Var rätt så coolt!
Utsikten från workshopen
Här går vi runt med notställ mitt i New York, inget konstigt alls
 

 Efter lunch gick vi på ”Pippin”, som är en ganska populär broadway show.  Den handlande om en man som försökte komma underfund med vad som var meningen med livet, men hela handlingen var lite skum tyckte jag. Dessutom var det en massa akrobatik inblandat, sång och dans. Alla delarna för sig var helt okej men tillsammans blev det bara konstigt. Den var bra, men inte min favorit!

Det sista vi gjorde på lördagskvällen var att gå till en nattklubb. Låter kanske lite skumt, speciellt eftersom vi är ute med skolan, men det är i alla fall vad vi gjorde. Blev ingen supersuccé, för hela lokalen var proppfull med människor så vi gick ut därifrån efter en timme och åkte tillbaka till hotellet.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela