canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Winter Retreat 2014

Publicerad 2014-01-25 22:41:16 i Allmänt,

Kom just hem från något som kan vara det bästa jag gjort i Kanada sen jag kom hit. Winter Retreat med grade 11 på Medeba Camp fyra timmar norrut! Det var så himla kul att vara där med hela klassen och vara ute i snön tillsammans.

Klockan 9 i onsdags morgon lastade vi på alla grade-elevens på en skolbuss och började köra norrut, ut i vildmarken. När jag vaknade på morgonen var det halv snöstorm ute, så jag kollade på skolans hemsida för att vara säker på att resan fortfarande skulle bära av. Woodland stängdes den dagen, inte på grund av snön utan för att det var för kallt för eleverna att ta sig till skolan. Och så skulle grade 11 skeppas norrut för att vara utomhus hela tiden! Kändes lite osäkert sådär. När vi började resan var det -38 grader dit vi skulle. Tror aldrig jag varit med om den temperaturen hemma i Sverige nån gång.
Som jag säkert nämnt förut är inte skolbussarna det mest bekväma transportmedlet man kan tänka sig, men det fick gå bra ändå. Halvvägs stannade vi till i Barrie för att köpa nåt att äta och sedan fortsatte vi resan. Fram på eftermiddagen var vi där och blev tilldelade en stuga och en aktivitetsgrupp.
Själva stället heter Medeba Adventure Learning Centre och är en plats där de vanligtvis ordnar camps under sommaren (som är jättepopulärt här i Kanada). Stugorna var placerade i en halvcirkel, halvt gömda i skogen, och sedan fanns det en matsal och en lodge. Går man två minuter in i skogen så har de diverse aktiviteter, bland annat höghöjdsbana, rep att klättra, en isvägg och en stor "gunga".
I min stuga var vi 9 tjejer. Det var jag, Caitlyn, Madalayna, Becca, Allison, Annika, Maddy, Lauren och Ari. (Skriver alla namnen mest för att komma ihåg det själv, senare), Vi blev ihopfösta i en stuga med mening, för själva idén med hela resan var att komma närmare varandra och vara med personer man vanligtvis inte umgås med. Men det var kul. Jag var nöjd med tjejerna i min stuga, men det bästa av allt var aktivitetsgruppen jag blev placerad för den kunde verkligen inte blivit bättre. Så i min aktivitetsgrupp som vi spenderade de tre dagarna med var vi 10 personer, både killar och tjejer. Hälften av alla i gruppen var i min historiaklass, men jag pratade egentligen aldrig med dem på riktigt, men nu känns det som att jag känner dem. I början tror jag ingen av oss var speciellt taggade på att jobba tillsammans men efter sista dagen kom vi alla överens om att det kändes som en liten familj. I min grupp var det förutom mig själv - Kirstin, Amy, Ethan, Chris, Cassandra, Sarah, Andrew T, Bart och Jordan.

Så på eftermiddagen när vi kom dit satte vi alla fart på en gång och klädde på oss rejält för att klara av kylan. Första saken vi skulle göra var att bygga ett så högt torn som möjligt med mjölk-backar. Vingligt med kul! Och efter det gjorde vi diverse små grupp-utmaningar, såsom att ta sig över en stock, 10 personer och klara av mötet på mitten. Det gick inte så jättebra den första dagen men nästa dag visste vi alla hur man skulle samarbeta så då gick det bättre.
Torsdagen var en hel-dag så sammanlagt var vi ute runt 10 timmar. Till frukost fick vi blåbärspannkakor och sedan gick vi ut i skogen igen för att fortsätta med aktiviteterna. Vi vandrade runt med snöskor, provade på klätterväggen, balanserade på linor 20 meter upp i luften och blev upphissade i luften för att sedan kunna falla ned som i en stor gunga.


De mysiga stugorna
Alison, Sarah, Maddy, Olivia, Cassandra och Amy
Kirstin on the big swing
Amy redo att falla ned
Resten av laget hjälptes åt att dra upp personen i luften, för gungan. Det här är en av de andra grupperna
Ethan uppe i luften
En liten bild inifrån stugan
Kirstin redo att hoppa ut i luften. Den här gjorde även jag.
 
Den sista dagen var det tävlingsdags. De 6 grupperna skulle tävla mot varandra i 6 olika aktiviteter. Det krävdes samarbete, tankeverksamhet, uppmuntran och mycket kraft. För varje gren fick man runt 100 poäng och för att få extrapoäng gällde det att vara tidig till nästa aktivitet, heja på sina lagkamrater, spänna fast selen och hjälmen rätt och dra i linorna för varandra. Dessutom kunde man göra något för ledaren vid varje station för att få ännu mer poäng. Det var saker som att sjunga en sång, få ledaren att skratta genom att komplimentera hans hår, ge dem en stooor kram och skriva en dikt. Vi fick såklart till alla bonuspoäng.
Vår grupp var supertight vid det här laget, vilket betydde att vi hejade på varandra, klarade alla uppdrag galant och var tidiga till varenda aktivitet.
Och otroligt nog så var vi bäst på 5 av de 6 aktiviteterna, vilket betydde att vi vann hela alltihopa! Wihooo!

Och så en liten video på några av sakerna vi gjorde. Den första är Kirstin som gjorde Leap of Faith, som även jag provade på. Läskigt som tusan. Den tredje filmen är "The big swing" som var det bästa av allt.
Och den sista videon är när vi hade lite kul i stugan. Maddy, en av tjejerna hade med sig typ tio par strumpor som hon placerade framför braskaminen för att på dem torra. Men vi kom på ett bättre sätt...





Det här var som jag sa en av de roligaste sakerna jag gjort hittills, och det bästa av allt var att jag hamnade i en så himla bra grupp. Det var skönt att få komma ut i snön ett tag också efter att ha suttit inne och förberett för alla exams, som förresten gick bra också. Resultaten kommer nästa vecka. Så det var en riktig vinter-upplevelse i den kanadensiska vintern. Efter middagen varje dag samlades vi i huvudbyggnaden framför braskaminen och pratade tillsammans. Den ena dagen gjorde vi några små gruppövningar, till exempel att få plats med hela gruppen (10 personer) i en liten kvadratisk ruta på 30 X 30 cm. Vi lyckades hålla oss kvar därinne i 8 sekunder, med folk klämda i mitten och andra på någons axlar, så med samarbete går allt.
En annan kväll pratade lärarna om ledarskap och allt var bara mysigt på nåt sätt. Synd att det är över nu bara, och att det var så kort...
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2014-01-30 18:08:44

Hej Linnea,
Jag ska till Kanada som utbytesstudent i år och tänkte bara fråga om du kanske kan göra ett inlägg om hur det är att vara där.

Är det svårt i skolan? Hur lätt är det att få vänner? Ordnar skolan många olika aktiviteter? Är det svårt att gå med i olika sporter? Upplever du att kanadensare är glada och öppna personer? Har du några allmänna tips?
Skulle vara tacksam för svar :)

Postat av: Magnuz

Publicerad 2014-01-31 02:37:58

Grattis till vinsten! Kul aktivitet fast jag saknar inte kylan, -38 är för kallt för min smak. Ikväll börjar Fredax igen, vi saknar dej. Ha det så bra!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela