canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Snow day igen!

Publicerad 2014-01-06 21:58:46 i Allmänt,

Ja, det var ju meningen att vi skulle börja skolan idag, men himlen bestämde sig för att släppa ner en halvmeter snö så att vägarna blev övertäckta och hala. Därför hade vi ingen skola idag. Det började snöa ganska kraftigt igår kväll, så vi kände på oss att det kanske skulle bli inställt och visst hade vi rätt. Man kan kolla antingen på datorn eller lyssna på radion för att få reda på om skolan är inställd. De meddelar det på vissa radiokanaler, så om man misstänker en snow day så får man gå upp tidigt för att checka av vädret. 
Jullovet har varit bra överlag, men jag känner att det är dags att börja göra något igen så på ett sätt var det lite tråkigt att skolan var inställd. Speciellt eftersom vi missade sista dagen innan lovet också... Men förhoppningsvis kommer det ingen mer snö nu tills imorgon så vi kan börja. De här tre kommande veckorna kommer vara fulla med uppsatser, läxor och prov eftersom terminen slutar efter det. Under hela terminen har vi på engelskan jobbat med ett projekt som heter "ISU" - Individual Study Unit, där vi fick välja en bok som på ett eller annat sätt skulle passa in på ett speciellt tema. Dagen innan jullovet skulle uppsatsen på cirka 8 sidor lämnas in, och nu under veckan ska alla hålla en varsin presentation om sin bok och hur boken passar in på temat. Det är ett viktigt arbete tydligen som utgör en ganska stor del av vårt kursbetyg. Även fast det inte riktigt räknas för mig vad jag får för betyg så känns det som att det är ganska stor press ändå, vilket inte är så jättemotiverande när man sitter på jullovet och försöker få ihop något.
 
En skillnad som jag märkt mellan Sverige och Kanada när det gäller skolan är att här älskar lärarna att ge oss läxor över helgerna. När svenska lärare säger "nej, ta inte hem någonting över helgen, ni behöver vila" tar kanadensiska lärare tillfället i akt och tänker "de har två lediga dagar, så varför inte ge dem lite extra uppgifter så slipper de ha så mycket fritid". Över jullovet nu fick vi en helt ny uppgift (en engelskauppsats) att jobba på, en halv bok att läsa och så presentationen som ska vara klar till vi börjar. Vissa personer i min klass kommer hålla sin presentation dagen efter lovet slutar, alltså imorgon. Och det är lika viktigt som talen vi var tvugna att hålla för nationella proven i svenska. Så det gäller att göra det bra. Dessutom måste vi lära oss alla replikerna till skolpjäsen utantill inför nästa övning, och vill man göra bra ifrån sig på alla exams vi har om 2 veckor är det dags att börja plugga nu.
Jag har ärligt talat tagit svensk ledighet under julen och inte gjort speciellt mycket av det där. Presentationen är snart klar och replikerna har jag lärt mig, men resten får vänta. Betygen är ändå inte viktiga för mig här. Så länge jag inte blir underkänd klarar jag mig.
 
 
Efter vi haft exams 20-21 januari kommer alla i grade 11 åka norrut på Winter Retreat. Jag vet inte så jättemycket om det, men vi kommer i alla fall under tre dagar hålla på med en massa utomhusaktiviteter så det låter rätt så kul. Förhoppningsvis är det inte -30 grader bara.
Veckan efter bär det av norrut igen, men denna gången med alla utbytesstudenter. Vi kommer vara tre dagar i Algonquin Park och åka hundsläde genom skogen! Vad jag hört från andra utbytesstudenter är den här resan det bästa det gjorde under sitt utbytesår så jag ser fram emot det! Plus att jag får träffa alla andra igen, efter 5 månader utan att se varandra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela