canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

December 30, Toronto!!

Publicerad 2014-01-10 03:14:00 i Allmänt,

Den 30 december bar det av till Toronto med mina värdföräldrar, yngsta värdsyster och Veronika och Giulia från Tyskland. Det blev ett väldigt bra avslut på året med en massa nya grejer att se! Vi gick upp tidigt på morgonen för att kunna ta tåget som gick vid 7. Vanligtvis åker inte så många personer tåg här tror jag, för vad jag har hört så är inte tågsystemet speciellt utvecklat i Nordamerika. Själva stationen var ungefär i samma storlek som den vi har i Ludvika. Om med det bör tilläggas att den hör till både Kitchener och Waterloo, med sammanlagt 400 000 invånare. Jämför det med våran plutt-stad där hemma.
Efter två timmar på tåget kom vi i alla fall fram och när det äntligen blivit ljust ute kunde man se förorterna till Toronto och även själva staden närma sig. Vi klev av vid Union Station som ligger precis intill hamnen och CN Tower. Tågrälsen går ungefär 10 meter från tornet så att åka under det och titta upp var rätt så häftigt.
Veronika var glad att vara framme
Union Station

När vi kom fram tog vi tunnelbanan till Eaton Centre, som är ett stort shoppingcenter. De hade enorma upplysta renar eller rådjur, jag vet inte, som dekoration därinne.
Veronika och Giulia på tunnelbanan. Wihoo
Och Giulia har Kanada-vantar på sig förstås. ALLA har det här förresten! Skulle inte ni tycka det var konstigt om alla hemma gick runt med blå-gula Sverigevantar? Fast det är förstås, lönnlövet är ju lite finare än ett gult kors.
Ser nästan ut som Piccadilly Circus i London
Chokladaffären. Hon stod i detta ögonblick och doppade jordgubbar i mörk choklad... Mmm
 
Efter det åkte vi till Chinatown - Nordamerikas näst största! Det var kineser ÖVERALLT (förvånande eller hur?) och vi gick till om med in i en av de många mataffärerna för min värdmamma försökte hitta en speciell matvara, men hon hade problem med att kommunicera eftersom många av dem som jobbade där inte kunde någon engelska. Hur kan man ens vara bosatt och komma in i landet om man inte kan ett enda ord engelska undrar jag då? Men kineserna behöver inte kunna engelska uppenbarligen - inte om man bor i Chinatown. Dessutom hade vi funderingar över om kineserna är ständigt hungriga, för gata efter gata är fylld med restauranger och mataffärer, men ingenting annat. Hur kan de möjligtvis tjäna några pengar med så stor konkurrens? De måste ha kunder som kan äta hela tiden för att få ihop någon lön.
En liten ute-marknad
Sjögurka... Mmm, mumsigt
Denna bild fick mig att drömma mig bort till Medelhavet en stund
 
Ja, så Chinatown var roligt att se. Så småningom började vi dra oss tillbaka mot tågstationen för vi skulle äta lunch uppe i CN Tower. På vägen dit tog vi en tur till City Hall, som såklart (surprise surprise) hade en skridskorink utanför.
Till och med de kanadensiska duvorna tycker det är för kallt här
Giulia framför City Hall
Min familj!
Ser ni nätverket av kablar och linor de har?
 
Lunchen uppe i CN Tower var såklart höjdpunkten på dagen. Man kunde välja att åka upp i tornet för en viss summa pengar, men åt man lunch så kom man upp "gratis", så vi räknade ut att lunchen inte blev så farligt dyr, speciellt inte för trerätters så vi hade bokat ett bord dagen före. Plus att vi fick skippa kön utanför!
 
Superlång kö!



Förrätten - Shaved Niagara Prosciutto and Sundried Tomato Crostini

Supreme of Chicken Tarragon with Sweet Potato Pancake
Ontario Sour Apple and Blackberry Cobbler
 
Det coolaste av allt däruppe var att restauranger snurrade runt!! Själva stommen i tornet där köket fanns var stilla, men alla bord rotarade runt så att man fick utsikt över hela Toronto. Det tog lite mer än en timme att komma varvet runt. Om man skulle gå på toaletten till exempel hade bordet flyttat på sig när man kom tillbaka ut.Ganska häftigt!

De hade även glasgolv på ett ställe så man kunde se rakt ned

Jag och Celeste

Fina Lake Ontario
Däruppe var vi och åt lunch, 351 meter ovanför marken
Agnes!!! Vi är 1037 mil ifrån varandra! Jag i Toronto, du i Tokyo. Världen är allt bra stor ibland.

Yorkville
Vi hade lite kul i klädaffären
Torontos flashigaste hotell
The Royal Ontario Museum - vi gick aldrig in till själva utställningarna, men häftig byggnad!

Dream on... Ni vet vad jag syftar på :)

Det var allt vi hittade på i Toronto den 30 december. Kul dag alltså. Jag och Veronika planerar att åka tillbaka för att shoppa loss på riktigt nån gång framöver. Denna dagen var vi nämligen bara turister!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela