canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Valentine's Day

Publicerad 2014-02-14 17:45:53 i Allmänt,

Glad alla hjärtans dag!!
Idag är den den 14 februari, och oturligt nog har vi studiedag idag, vilket betyder att alla är hemma från skolan. Jag som ville fira på riktigt!!
Vi firade Valentine's Day i onsdags och torsdags på skolan, dock. Även fast vissa affärer här är helt fulla med choklad, gosedjur och hjärtan i olika storlekar så blev själva händelsen inte så stor som jag trodde den skulle bli. För att vara Amerika liksom.
Det som hände på min skola under den här veckan var tre olika saker. Först och främst hade vi Candygrams. Man kunde köpa små påsar med godishjärtan i kapphallen och ge bort till sina kompisar. Varje liten påse innehöll kanske 6 eller 7 hjärtan i olika färger. Dessa blev sedan levererade mitt under lektionerna - perfekt!
Sedan hade vi en Spirit Day också, där man skulle ha på sig något rött eller rosa för att skaffa poäng till sin årskurs. Vi har en Spirit Day varje månad, där de räknar poäng hur många som klätt ut sig i varje årskurs. Skulle tro att den vinnande årskursen får ett pris vid slutet av året.

Dessutom hade vi en slags lek pågående under onsdagen och torsdagen. På onsdagen fick alla killar ett rött tyghjärta att sätta fast på sin tröja. Killarna ska sedan försöka att INTE prata med några tjejer under hela dagen, för om de gör det så måste de ge bort sitt hjärta till tjejen de pratade med och målet är att försöka ha sitt hjärta kvar ända till slutet av skoldagen. Först tyckte jag det lät lite dumt, hela grejen, för målet är väl ända att man ska försöka prata med varandra på alla hjärtans dag, men det blev hur kul som helst till slut ändå.
Istället för att ignorera killarna försökte alla tjejer prata med dem så mycket som möjligt för att försöka få dem att öppna munnen och ge bort sitt tyghjärta. Det var himla svårt dock - jag försökte intensivt hela NO-lektionen med olika personer. Det är ganska kul att ha monologer med sig själv samtidigt som den man pratar med viftar med händerna och skakar på huvudet!
På torsdagen var det våran tur. Var väldigt nära att jag förlorade mitt flera gånger, men jag klarade mig. Fram till lunchen i alla fall. Under lunchen tränade jag och några andra tjejer på en låt som vi ska spela nästa helg i New York. (Just det, jag kanske inte har sagt det, men vi ska till NYC!!) Hur som helst så övade vi först, och sen när vi var klara halvsprang jag till cafeterian för att hinna med att äta lunch innan rasten var slut. Där blev jag attackerad av tre killar på samma gång som försökte prata med mig, säga massa skämt och bara dryga sig helt enkelt för att jag skulle börja prata. De höll på i typ 10 minuter, men jag lyckades hålla mig. Sedan flydde jag till en annan tjejkompis och hon frågade hur det gick för mig. Så jag förklarade att jag precis sluppit undan en attack och att jag har tyghjärtat kvar. Och sen frågar hennes killkompis "Vilka var det?" och såklart tänker jag inte längre på vad jag gör och svarar på hans fråga. Så där försvann mitt hjärta haha! Så himla typiskt! Han hade redan en hel del dessutom.
En bra vecka var det alltså, och kul med en riktig Spirit Week. Kommer sakna dem när jag kommer tillbaka till Sverige. Vi borde göra mer sånt här hemma och spendera tid tillsammans med folk från andra klasser och program också, inte bara humanist- och ekonomiklassen som det blev förra året. Där är vi 20 personer, det är allt. I år har jag lärt känna 300 nya människor på bara några månader och det är faktiskt jättekul!!
Dessutom är det rätt så kul att se alla kreativa kreationer som folk kommer på under Spirit Days också. Det gör att man kan skratta åt och med varandra ibland. Tror det behövs lite oftare där hemma!


Ni som läser min blogg, förresten - KOMMENTERA!! Jag vet hur många personer som går in på bloggen varje dag, men jag vet inte vilka ni är! Så det skulle vara kul att få reda på. Ha det bra, och Happy Valentine's Day!!

Kommentarer

Postat av: .

Publicerad 2014-02-15 08:51:19

Jaha, haha jag kommenterar väl men du vet nog inte vem jag är. Jag går på estet i trean och såg din blogg genom Erica Hallgren som är kommunikatör på Högbergsskolan. Jätteroligt att hänga med i ditt liv där!

Postat av: Anna Romuk-Wodoradzka

Publicerad 2014-02-18 11:17:28

Vad roligt att läsa om hur sociala eleverna är både i Japan och i Canada under Alla Hjärtans dag. Tillsammans kan väl Agnes och du dra igång aktiviteter när ni börjat på Hö igen till hösten? Ni har ju roliga ideer med er hem då.
Tusan oxå att du försa dig men jag kan tänka mig att det blev mycket skratt! :)

Postat av: bunnis :D

Publicerad 2014-02-18 19:24:43

Gaah, ska ni till New York? Åh vad kul, berätta!! ;)

Puss <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela