canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Fråga

Publicerad 2014-02-04 21:49:13 i Allmänt,

Fick en fråga i kommentarsfältet för några dagar så tänkte ta och svara på den.
 
Hej Linnea,
Jag ska till Kanada som utbytesstudent i år och tänkte bara fråga om du kanske kan göra ett inlägg om hur det är att vara där. Är det svårt i skolan? Hur lätt är det att få vänner? Ordnar skolan många olika aktiviteter? Är det svårt att gå med i olika sporter? Upplever du att kanadensare är glada och öppna personer? Har du några allmänna tips?
 
Skulle vara tacksam för svar :)
 
 
Hej Johanna! Vad kul att du ska till Kanada! Måste säga att du gjort ett bra val.
Det är svårt att svara på hur det är, bara sådär. Man måste uppleva det för att förstå det. Jag är säker på att det jag skriver uppfattas annorlunda än vad jag kanske menar ibland men jag gör mitt bästa. Det är så mycket som är annorlunda bara! Jag skrev ett inlägg alldeles innan det här om hur skolan är. Har du läst det? De flesta andra utbytesstudenterna som åker med YFU hamnar på public schools så min bild av den kanadensiska skolan är nog troligtvis inte exakt den du kommer uppleva så småningom. Jag har massvis med läxor och uppgifter att göra varje vecka - andra utbytesstudenter har ingenting. Dessutom på public schools har man samma lektioner schemalagda varje dag, d.v.s. måndag - fredag ser exakt likadana ut. Och man har fyra olika lektioner om dagen. Min skola ordnar många olika aktiviteter. Som du säkert vet är sporter en stor del av high school. Vi har ett volleyboll-team, basket, badminton, track (löpning), friidrott, fotboll och amerikansk fotboll. Dessa sporter delas upp i olika säsonger, så alla håller inte på samtidigt. Men det kan också vara för att min skola är liten (300 personer) så det skulle helt enkelt inte finnas spelare om alla var igång på samma gång. Jag tror inte att det är så svårt att gå med i sporterna. Har du grunder från hemifrån klarar du dig bra. Är du helt ny på sporten kan det vara svårare. Lagen är ganska tävlingsinriktade.
Skolan har också ett dans-team, robotics club (för tekniknördar hehe), en kör och så skolpjäsen. Jag är med i kören och skolpjäsen. I julas var vi runt till olika kyrkor och sjöng, jag vet att robotics club ska åka iväg på tävling snart, en kväll hade engelskaklasserna biokväll och sen är det matcher i alla möjliga sporter hela tiden. Så ja, jag skulle säga att skolan ordnar en hel del aktiviteter för eleverna.
 
Oroa dig inte allt för mycket för att få vänner i början. De allra flesta är intresserade av nya personer, speciellt om du är från utlandet. I förrgår tog vi med två andra utbytesstudenter som var på besök från Calgary in till skolan och folk kom direkt fram och sa "Welcome to Woodland. I haven't seen you before". Så de är väldigt öppna och trevliga. Men sen kan det också vara för att det är en liten skola, som jag sa. Folk visste direkt efter första veckan vem jag var, medan jag bara visste namnen på kanske tio stycken. Som jag skrev i förra inlägget märkte jag när jag kom hit att glädjenivån var helt annorlunda. Folk skrattar och är glada, de pratar i munnen på varandra och alla umgås med alla. Även fast det finns små gäng här och där så är alla villiga att prata med alla. Det är nog därför jag trivs så bra på min skola. Önskar jag kunde bo där ibland!
 
Allmänna tips... Hmm... En grej jag gjorde (och gör fortfarande) är att highlighta eller skriva ned alla ord jag inte förstod, och sedan lägga in dem i ett glosprogram eller nåt. I början gjorde jag inte det och märkte att jag inte förbättrades så mycket, men så fort jag satte igång att lära mig nya ord släppte språkhindret. 
Ett annat tips är att umgås med andra utbytesstudenter! Jag vet att organisationerna säger till oss att vi inte ska umgås med andra studenter för vi är här för att få en kanadensisk upplevelse, men vad tusan. Lyssna inte allt för mycket på det. De utbytesstudenter som är här nu är mina närmaste vänner. De förstår vad som händer, de är inte så ytliga (som vissa kanadensare har tendens till att vara ibland) och de är bara helt underbara. Så länge du inte umgås ENDAST med utbytisar spelar det absolut ingen roll. Även om jag inte skulle fått en enda kompis här i Kanada har jag i alla fall skaffat mig vänner från Nya Zeeland, Tyskland, Schweiz, Italien etc. Vad kan slå det?
 
Jag hoppas du får ett grymt år i Kanada Johanna! Vilket organisation åker du med? Svara i kommentarsfältet, det skulle vara kul att veta. Skriv igen bara om det är nåt mer specifikt du undrar över.

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2014-02-05 17:23:34

Jag åker med YFU precis som du :)
Hur har du förresten upplevt att YFU är en bra organisation? Har du varit på något läger än? Hur var de i så fall?

Tack för dina svar, det var gulligt att du tog dig tid

Johanna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela