canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Dog Sledding in Algonquin Park

Publicerad 2014-02-21 01:12:51 i Allmänt,

Trodde jag skulle ha tid att skriva om den här resan mycket tidigare än vad det blev nu, men jag håller mig upptagen så det får bli ett kort inlägg här istället. Känner att jag måste checka av dog sledding-resan och allt som har med den turen att göra innan det bär iväg på nästa - i morgon bitti!!

Så hela alltihopa började egentligen med en mid year orientation som ärligt talat blev ganska misslyckad, med hajdanser, teatersketcher och andra oseriösa grejer. Det var meningen att vi skulle prata om våra utbytesår och hur anpassningsprocessen gått med det slutade med att vi fick en lång föreläsning om hur dåliga vi är på att läsa YFU:s nyhetsbrev. Inte direkt som det var tänkt tror jag. Ooops.

På eftermiddagen bar det av till Huntsville där vi stannade över natten på hotell och fick en genomgång hur hundslädarna fungerade och allt vi skulle tänka på när vi var ute i skogen. Tidigt på morgonen nästa dag åkte vi in till Algonquin Park där alla hundar höll till. Vi var tre olika grupper och blev tilldelade varsin sled-partner som vi skulle styra slädarna med under de tre kommande dagarna. När vi väl åkte ut i skogen med våran grupp såg vi inte till de andra två grupperna förrän hela resan var över, alltså efter tre dagar. Vissa var lite ledsna över det, men det blev jättebra till slut för vi kom mycket närmare varandra inom den egna gruppen än vad vi skulle ha gjort alla tillsammans.


Laura (Estland) och Hannes (Holland)
Urpackning av den bekväma (hrm..) skolbussen
Kenneln som hade över trehundra hundar. Guiderna visste dock namnen på varenda en av dem och kunde direkt peka ut exakt i vilket hus det bodde
Hela gruppen! Max (Tyskland) längst fram var min sled partner
Här var det lilla stället vi sov i. Liggunderlagen är inte nedtagna än, men det var allt vi sov på! Och så sovsäck förstås. Var ganska så hårt att sova på plywood-skivor...
Här höll hundarna till under kvällen och natten
Och vi var tvugna att såga vår egen ved och hämta eget vatten från floden
Reuben (Australien) med sin värdsyster
 
Älskar naturen där uppe!
Jag, Max, Rueben, Dominic (Schweiz) och två andra tjejer byggde en igloo också, som vi sedan sov i. Eller ja, några timmar i alla fall. Kallt var det och klaustrofobiskt som tusan! Jag vet inte hur många timmar det tog innan vi gick tillbaka in till tältet men jag har i alla fall sovit ute ett tag i den kanadensiska vildmarken, i 10 minusgrader!
Inne i tältet!
Det här var dagen efter...
 
Nu har ni fått en liten inblick i hur det var. Jag gjorde en liten video från resan också. Här är den:

Nu måste jag packa inför New York-resan. Klockan 6:30 imorgon bitti bär det av. På vägen dit ska vi stanna till i St. Catherines och spela med orkestern för en mellanstadieskola och sedan kan vi ta oss över gränsen till USA. Kommer bli spännande det här!

 

Kommentarer

Postat av: Anna Romuk-Wodoradzka

Publicerad 2014-03-05 08:34:59

Jag har förstått att du sett fram emot det här äventyret länge och jag är glad att det blev så lyckat :)
Vilken fantastisk upplevelse på alla plan!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela