canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Time for Maple Syrup

Publicerad 2014-04-17 04:08:30 i Allmänt,

Vill ni veta hur man tillverkar lönnsirap? Tur, för nu kan ni fråga mig.
Mars och april är månaderna då saven börjar rinna från lönnarna - det kommer alltså inte färdig sirap direkt därifrån. Det finns ett antal "sugar bushes" här i närheten med massvis av lönnar. Jag tror det är enklast att förklara i bilder.

Jag var och besökte min första värdfamilj i Listowel en helg så då passade vi på att åka ut till sugar-bushen, för de ville visa mig hur det gick till. Det var häst och vagn som gällde (vilket inte är helt ovanligt här, i speciella fall. Ska förklara mer om det i ett annat inlägg). Det var bara 10 minuter ut i skogen.


Här är skogen som är full med slangar och rör mellan träden. I vissa skogar används hinkar för att samla all sav, men det sättet är lite gammaldags eftersom det tar så lång tid att gå och tömma alla hinkar för hand. Istället används dessa slangar som suger ut saven automatiskt. Det är som en dammsugare helt enkelt, med ett svagt sug i slutändan så att saven kommer ut.

Ja, de hade ett litet tält, precis som the Native Americans hade när de kokade lönnsirap förr i tiden.

Här ser ni en närbild på slangarna som används och sätts in i stammarna

Man kan se saven rinna
Här är ett exempel på hink-varianten de har. Denna användes dock bara för att besökare skulle kunna se

Efter att saven samlats ihop måste den kokas. Har man 40 liter sav motsvarar det 1 liter färdig lönnsirap. Inte undra på att det är så dyrt!

Detta är under kokningsprocessen

Tog ett (suddigt) kort på beskrivningen till hur man borrar ett hål i lönnstammen. Är lite sugen på att experimentera hemma nästa år

Pannkakor med sirap är ett måste om man är på sugar bush-tur! Det finns tre olika sorters sirap. Ljus, medium och mörk. Färgens bestäms av årstiden. I början av mars när saven börjar rinna blir sirapen ljus och nu i slutet av säsongen blir den mer mörk. Smaken är lite olika.
Här är lönnsirapsgodis. Tydligen så är det bara att koka sirapen, hälla ut lite på snö och låta det stelna. Sen har man godis helt plötsligt! Enkelt.
Och här är resultatet
 
 
Veckan efter vi åkte ut i lönnskogen hölls det en Maple Syrup Festival i en liten stad som heter Elmira, inte allt för långt ifrån där jag bor. Tydligen är den marknaden med i Guinness Rekordbok för det kommer ca 70 000 personer varje år. Inte i år dock. Veckan innan var sådär lagom varm, och likaså veckan efter, men den lördagen när vi var på marknaden var hemsk. Tror inte jag varit så kall under hela vintern som jag var den dagen. Det beror mestadels på fukten som börjar komma nu.
Här kokas lönnsirapen!
Funny looking potatoes på pinne
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela