canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Outrageous Fortune - The End

Publicerad 2014-04-14 03:07:15 i Allmänt,

Outrageous Fortune är nu officiellt över. Har haft två helt otroligt fulla, men roliga veckor med teatern. Denna vecka har jag varit i skolan i nästan 60 timmar, flera dagar ända till 10 på kvällen. I torsdagskväll hade vi premiär för föräldrar och andra som ville komma, i fredags körde vi igenom den hela tre gånger. Alltså sammanlagt 6 timmars skådespeleri den dagen, för pjäsen är lite över två timmar lång.Och i lördags hade vi sista framträdandet, med cast party efteråt hos en av tjejerna i pjäsen.
Hittade en bra sammanfattning om vad hela pjäsen handlar om. Jag har förklarat lite förut men det här är vad som händer:

Put many of Shakespeare’s tragic characters together in a self-help group and you get a smart, laugh-out-loud comedy that’s also quite educational! Tragic characters Ophelia, Desdemona, King Lear, Macbeth, Lady Macbeth, Romeo, Juliet and others seek support at the "Tragedians Anonymous" (terapigruppen alltså) group led by Prospero, where the meeting’s theme is “Identify those who wrong us and those who we wrong.” (Vi pratar om allas problem) The characters proceed to confront the other characters in their plays, including Iago, Shakespeare’s worst scoundrel. They’re also forced to face their Fatal Flaws, who come to life onstage!  When the confrontations don’t work out as planned, the tragic characters seek revenge!  Plans go awry, and the group members are ultimately forced to make some difficult decisions about fate, forgiveness and foolery.  This is a fantastic comic send-up and tribute to Shakespeare’s tragedies that also re-familiarizes us with the storylines and characters of some of Shakespeare’s greatest works.
 
Så första scenen börjar med att alla träffas i terapigruppen för att presentera sig själva och berätta om vad som går fel i de riktiga Shakespeare-pjäserna. Sedan följer en rad scener där delar av varje individuell pjäs framförs. T.ex. får man se vad som händer när Romeo och Julias föräldrar bråkar och varför allt blir som det blir. Efter 6 sådana scener träffas alla karaktärer igen, tillsammans med sina "fatal flaws". Dessa är personlighetsdrag som varje huvudkaraktär har och det är de som är orsaken till tragedin som sker i varje pjäs. Öde, svaghet, fåfänga, och ambition är exempel på sådana. Under den andra terapi-träffen börjar alla klaga på att gruppen inte fungerar, och att ingenting går bättre än det gjorde innan. Så det som händer är att karaktärerna gaddar ihop sig för att få revansch på sina "fatal flaws" vilket slutar i ett enormt slagsmål (frozen tableaus, ingen aning om vad det heter på svenska). Till slut utbryter en fight mellan gruppledaren och Macbeth, vilket sker med strobelights, blinkande ljus, som gör att allt ser ut att gå i slow motion. Allra sist pratar gruppledaren, om betydelsen Shakespeares alla karaktärer har spelat genom tiderna och hur pjäserna lärt människor om hur dåliga beslut kan påverka framtiden.
 
Så nu vet ni. Det är ganska så awesome om jag får säga det själv.
Jag och Brittany
Här är rummet där allt smink och hår fixas. Till vänster sitter King Lear
Bästa frisören Julia!! (som delvis fixade mitt hår också)
Vanessa, jag, Megan, Vanessa och Anna
(Desdemona, Lady Anne, Lady Macbeth, Fate och make-up)
Söta Robin som spelade Julia (från Romeo och Julia)
Emma, Brittany och Rebekah
(Ophelia, Emilia, Goneril)
David och Robin
(Romeo och Julia)
Vanessa, Esther och Madeleine
(Fate, Hamlet's Fatal Flaw och Weakness)
The Montagues and Capulets
(från Romeo och Julia)
Från Macbeth
Balett-dags
Publikens favorit
Sarah, jag och Robin under vår andra "terapi-lektion"
VÅRAN AWESOME FIGHT SCENE!!

Alla på plats efteråt
Det här var min scen!! Weakness, Lady Anne, Richard II och Deception

Romeo och Julia

Här ser ni alla Fatal Flaws!

Rebekah och jag

Vanessa, Isaac och Brittany
(Desdemona, Iago och Emilia)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela