canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Nous sommes arrivés à Montréal

Publicerad 2014-04-27 03:36:26 i Allmänt,

Nu är vi framme i Montreal. Sitter på hotellrummet nu och väntar på att vi ska samlas så vi kan få reda på vad som händer imorgon. Vår franskalärare tvingade oss (eller ville väääldigt gärna) att vi pratade franska på bussen på vägen hit, så det gjorde vi. 9 timmar senare stannade vi vid St. Joseph's Oratory i Montreal. Det är en stor kyrka som ligger på högsta punkten i staden. Vanligtvis är utsikten fantastisk där uppifrån men regnet öser ner ute och dimman är tät så vi kunde inte direkt se så mycket. 

Efter kyrkbesöket checkade vi in på hotellet, började laga mat och pratade franska i köket. Inget mat ingår på resan så vi stannade till vid motsvarande Ica Maxi innan vi kom fram till Montreal för att köpa lite att äta. 

Pasta och tomatsås blev det, med fransk baguette. Sen gick vi ut för att utforska området. Här kommer lite bilder. 
Här är det snabbmat som gäller. Kraft dinner är snabbkokt pasta med ostpulver som man blandar ihop. Bra jobbat killar!
St. Joseph's Oratory
Massor med ljus i kyrkan



Kvällsmat med mina room mates
Somewhere in Montreal
Vårt hotell ligger tydligen i China Town
"But first, let me take a selfie"
Vi övade våra franskakunskaper på Starbucks. Och franskt beteende...

De andra fyra tjejerna sitter bredvid mig och pratar "franglais" just nu - hälften franska, hälften engelska. Är ganska roande. Imorgon ska vi på gudstjänst i La Notre Dame, en katolsk kyrka mitt i Montreal. Tydligen gifte sig Celine Dion i den kyrkan för några år sen!
Bonne nuit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela