canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Montreal dag 3-4

Publicerad 2014-04-30 19:20:36 i Allmänt,

Så i måndags morse lagade vi frukost på rummet och gav oss sedan av för att göra lite volontärarbete. Vi var en grupp på 15 personer och vårt jobb var att dela ut mat till hemlösa personer och sitta ned och prata med dem. Jag kan inte säga att det var jättelyckade 5 timmar vi spenderade där för det fanns nästan ingenting att göra och 95 procent av de som kom var män som killarna i vår grupp pratade med vilket resulterade i att vi tjejer inte hade nånting att göra. 
Hur somr helst blev klockan 2 och vi kunde åka vidare. Eftermiddagen spenderades i gamla Montreal, där jag och mina kompisar lekte turister. Ibland måste man faktiskt göra det. 

Efter middagen (som var crêpes igen) gick vi till Montreals hamn till the Seafarers Mission. Det är en plats dit sjöfarare kommer efter veckor eller månader ute på havet för att vila upp sig och kontakta sina familjer. Inne i byggnaden fanns det pingisbord, biljard, musik etc. Och fullt med folk från Indien och Filippinerna, som är de länder där de flesta sjöfarare kommer ifrån, mest för att det är billig arbetskraft. Det förklarar varför man alltid ser "made in Bangladesh/India/China" på alla kläder. Min klasskompis som är väldigt intresserad av politik, konflikter etc. fick även chansen att prata med en man från Ukraina som var där, som kunde förklara hur situationen där är på riktigt och hur han ser det. Så det var kul för henne. 

Morgonen efter åkte vi till ett nytt ställe för volontärarbete, men den dagen var mycket roligare än den tidigare. Det var bara handikappade personer där, de flesta 40+ och de pratade franska vilket de inte gjorde på det andra stället. Det var i stort sett som ett daghem och vi spelade kort med dem, lyssnade på musik på youtube (som vi förklarade hur det fungerade) och hade matlagningslektioner. Jag träffade dessutom på en italienare som jag pratade en mix av franska, engelska och italienska med en hel timme.
Emma hjälper till att skriva på datorn
Brittany visade hur youtube fungerar

Sen vid lunchtid bar det av hemåt. Fyra timmar senare gick bussen sönder (yey) så vi blev strandade vid sidan av motorvägen i en och en halv timme, 
Tur att någon är glad när man måste vänta så länge. Heja Lauren!
Jag och Johanna

Kanonbra resa var det, men nu är vi tillbaka i skolan igen. Tillbaka till normala livet. Imorgon är det maj. Och våren har inte kommit än. Helt otroligt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela