canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Montréal dag 2

Publicerad 2014-04-28 04:17:01 i Allmänt,

Imorse bar det av på katolsk mässa i Notre Dame-kyrkan. De är speciella, de katolska ritualerna, och dessutom var det svårt att hänga med eftersom gudstjänsten var på franska, men jag snappade upp ett "Jésus", "morir sur la croix" och "alléluia" lite här och där. 
Sen gick jag för att möta Yani (den nyazeeländska tjejen) utanför kyrkan och vi gick ut på stan tillsammans med hela gruppen. Det var kul att se henne eftersom vi inte träffats sedan februari. Under nästan 3 timmar vandrade vi runt i souveniraffärer och skrattade åt dumma men typiska kanadensiska saker. Jag diskuterade storlek och pris på en Kanada-flagga som jag ville köpa med butiksbiträdet. Allt på franska förstås, och det slutade bra. Han frågade till och med - venez vous de la France? vilket jag tar som en komplimang. Så nu har jag en flagga som alla mina klasskompisar måste signera innan jag åker hem. 

Vi beställde lunch på en crêpes-restaurang och frågade servitrisen snällt om hon inte kunde prata franska med oss istället för engelska, som hon bytte till så fort hon hörde oss prata. Mina klasskompisar är allt mer motiverade till att prata franska än jag trodde, ärligt talat. En grupp på fem 17-18åringar väljer frivilligt att prata franska med varandra istället för engelska fastän ingen lärare lyssnar, vilket är ganska otroligt. Sånt händer bara bland oss nördiga humanister därhemma, men vi representerar 10 personer av säkert 800 därhemma så det är ju inte en stor del direkt.

Efter lunch i Old Montreal bar det av till the biodome, vilket hade fyra olika rum med olika naturtuper i, t.ex djungel, skog, Antarktis etc. Så vi spenderade lite tid där och gick sedan för att kolla på en väldigt skum och konstig fransk film på bio. 
Inne i La Notre Dame
Lunch med Yani på crêpes-restaurangen
Här är vi! Johanna, Lauren, Yani, jag, Grace och Kaitlyn



Imorgon är det volontärarbete som gäller! Nu ska jag sova. Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela