canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Excited for Montreal

Publicerad 2014-04-22 01:06:02 i Allmänt,

Om bara några dagar är det dags för Montreal. Måste packa - igen. Fast nej, packningen lämnar jag till sista sekunden. Vanligtvis, det vill säga hemma i Sverige, behövdes det flera dagar för att packa, men inte nu längre. Efter att ha flyttat runt konstant i sju månader har jag en färdig packningslista i huvudet. 20 minuter är mer lagom numera. Vädret idag var kanonbra, fast fuktigt, så jag hoppas på samma temperatur i Montreal när vi kommer dit. Bussresan tar runt 10 timmar. Långa avstånd det där. Fast det är inte så farligt längre. Det är bara en halv dag vi pratar om. Inte resten av livet.
Har aldrig varit utanför Ontarios gränser förut så det kommer bli spännande. Även fast det nog inte kommer vara någon större skillnad att åka från Kitchener till Montreal än det är från Dalarna ner till Småland. Fast har hört att Quebec är finare, så kan ju alltid hoppas på det. Dessutom får jag chansen att träna upp franskan. Hrmm...
Ärligt talat, hänger jag runt med en grupp engelsktalande franskaelever är nog inte turen maximal att vi öva vår franska. Jag och min kompis i franskaklassen ringde upp en man i Montreal för att boka voluntärarbete under resan och det räckte med ett "bonjour" av min klasskamrat för att han skulle byta språk och börja prata engelska istället. Konsekvensen av ett tvåspråkigt land. Ska man lära sig ett språk ordentligt är det helt enkelt bara att åka till en plats där ett "störande" språk inte existerar.
 
En annan rolig sak som händer framöver är att jag får Nya Zeelands-besök (all the way from Montreal)!
Yani från NZ kommer komma och besöka mig här i Kitchener i mitten av maj. Hon är också en utbytesstudent men bor i fransktalande Quebec, en bit utanför Montreal. Så då får jag visa henne runt och höra på  nyazeelands-dialekt i fyra dagar. Kommer bli suveränt! Här är en bild av oss från dog sledding-resan:
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Vilhelm Falck

Publicerad 2014-10-05 22:50:04

Hejsan!

Jag heter Vilhelm Falck och bor i Helsingborg. Jag är 16 år och går i ettan på naturvetenskaplig linje och är så otroligt taggad på att åka på utbytesstudentsresa om ett år eller två.

Har du självklart tid så har jag lite frågor om din resa och hoppas att jag kan få svar.

Tack på förhand

Kontakt:
[email protected]
0733886611

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela