canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Flygresa och ankomstläger

Publicerad 2013-09-02 22:37:00 i Allmänt,

Nu är jag framme i Kanada! (som ni alla säkert redan listat ut). Flygresan över hit var helt okej. Det tog 3 timmar till Island och sen 6 timmar till Toronto och jag var jättetrött när jag kom fram. Väl i Toronto fick jag gå igenom passkontroll och visum-kontroll och det gick bra som tur var, och sen var jag tvungen att vänta en hel timme på mina väskor innan de till slut kom rullande på bandet.

En YFU-representant mötte mig i ankomsthallen (samma person som kommer vara min area representant där jag bor sen) och hon berättade att jag var tvungen att vänta en timme till på en tjej från Finland som skulle komma lite senare. Efter det satte vi oss – jag, den finska tjejen och åtta tyskar som också dök upp helt plötsligt - till Stratford, som ligger ca 1 och en halv timme från Toronto där ankomstlägret skulle hållas. Vi trodde allihop att lägret skulle vara i Toronto, men där ser man!

Någonstans ovanför Norge
 
                               En ganska suddig bild, men såhär ser det ut i förorterna till Toronto

Väl framme i Stratford gick vi och lade oss så fort vi bara kunde. Alla var supertrötta så det var bara direkt i säng. Jag delade rum med en tjej från Tyskland som var jättetrevlig, så vi hade kul tillsammans. Lägret varade i tre dagar. Vi hade olika "sessions" där vi pratade om vad som kan hända under året, förväntningar, problem, skola, nytt språk - ja allting helt enkelt! Det var egentligen ganska långtråkigt, eftersom vi hört den informationen flera gånger innan, både i pappersform och på förberedelselägret i Stockholm, men jag antar att det finns en orsak till att de tar upp det så många gånger. Vi satt och lyssnade på informationen, diskuterade i grupper och gjorde små korta teater-pjäser om vad som kunde hända. Teatern var absolut det roligaste! Och sista dagen fick vi besök av en lokal polisman som gick igenom lite om Kanadas lagar - alltså vad vi får göra och allt vi inte får göra när vi är här. 
 
Jag och min room mate Sophia! 
 
Och så vårt lilla rum som vi delade
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela