canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

First day of high school!

Publicerad 2013-09-13 01:54:23 i Allmänt,

Det här var jag kl 06.20 imorse, redo för skolan!!
(Nejdå, riktigt sådär såg jag inte ut. Hatten lämnade jag faktiskt hemma. Det är inte riktigt dags för att använda den än.)
 
Så idag var den allra första skoldagen! Och jag överlevde!
Sammanfattningsvis har jag idag:
 
* Åkt gul skolbuss
* Kallat lärarna Mr eller Mrs
* Upptäckt att kanadensare är rätt så grymma på matte
* Ätit medtagen skollunch
* Tagit bilder för årets Yearbook
* Gått runt med ryggsäck i skolan hela dagen (med alldeles för tunga böcker)

Min skola som jag går på heter Woodland Christian High School och ligger ungefär 6 mil från Listowel där jag bor. Så klockan 7 imorse blev jag upplockad av skolbussen för att åka dit - en lång resa på 1 timme och 40 minuter. När vi kom fram till skolan gick jag och den holländska tjejen (som också är utbytesstudent med YFU) till receptionen för att få våra scheman. Vi var där igår tillsammans med min värdmamma för att registrera oss, så vi hade redan valt våra kurser och visste ungefär vad vi skulle ha.
De hade även frågat två av eleverna på skolan om de kunde hjälpa oss att visa runt och hitta till våra lektioner så det var till stor hjälp.
 
Såhär ser mitt schema ut:
Jag kommer ha matte, engelska, idrott, antik historia, musik (orkester) och biologi den här terminen.
Jag hade alla ämnen utom idrott idag. Den börjar imorgon, första lektionen.
 
Under hela dagen försökte jag mest komma in i vad de höll på med lektionerna. De andra eleverna har ju redan gått en hel vecka i skolan så jag har missat en hel del. På historian höll de presentationer om påhittade skriftspråk, vilket inte verkade allt för svårt. Biologin däremot var en aning tuffare. Det är nog den kursen som kommer bli svårast. Läraren pratade jättefort, använde krångliga termer (på engelska dessutom) och vi var tvungna att sitta och skriva hela tiden, samtidigt som han pratade. Dock handlade det om sådant vi gjorde på naturkunskapen i ettan, så det är jag glad över.
Musiken var helt klart bästa lektionen idag. Så från och med nu kommer jag få spela flöjt 3 timmar i veckan, på lektionstid - och dessutom få betyg i det. Musikklassen kallas egentligen "Band" vilket är en orkester med skolans elever. De flesta har dock bara spelat några år och är nybörjare på sina instrument, så det gick inte alltför fort framåt... Men jag hoppas det blir bättre under året. Läraren i orkestern var jättebra och trevlig och han sa att vi som spelat lite längre troligtvis får bilda en egen liten grupp och spela lite svårare låtar.
Efter orkestern var det engelska. Där gick vi bara igenom frågor till ett kapitel i en bok som de andra redan läst (och som jag måste läsa ikväll) så det var inte så svårt. Men matten däremot var lite klurigare. Hela boken handlar om ekvationer och grafer, så ikväll måste jag ta itu med den matte som de andra redan gjort. I alla fall kolla igenom att jag kan allting så jag hänger med på lektionerna.
Här är de böcker jag fått än sålänge - biologi och matte. De väger säkert 1 kilo var, 600 sidor
Allt du behöver veta om bakterier - på engelska
Känner mig så smart bara av att gå runt med de här böckerna haha :)

Jag blev placerad i Grade 11, så jag är Junior här. Anledningen till det var att matten antagligen skulle bli för svår i Grade 12 (vilket de hade helt rätt i), men åldersmässigt skulle jag varit Senior och alltså gått sista året.
 
Efter skolan var slut kvart över 3 gick jag direkt tillbaka till skolbussen för att åka hem. På måndag ska de ändra buss-turen till skolan så vägen tid kommer bli en halvtimme kortare, vilket känns skönt. En och en halv timme är lite för långt varje dag.
Jag har egentligen mycket mer att berätta om skolan, men nu måste jag ta itu med läxorna - tre olika saker att göra bara efter första dagen! Antar att jag får vänja mig vid det. Men jag ser i alla fall fram emot imorgon, och en ny skoldag. Dessutom är det fredag.

Kommentarer

Postat av: Magdalena

Publicerad 2013-09-13 15:18:20

Du får säga till om du behöver hjälp med matten eller biologin nu i början, men om nån vecka när du kommit igång kommer det gå som en dans :)

Svar: Haha jadu, just nu fattar jag typ ingenting i matten, men som tur är är min värdpappa bra på det. Men jag kanske återkommer till dig med biologin framöver hehe :)
Linnea Källgren

Postat av: Anna

Publicerad 2013-09-24 08:46:14

Hej Linnea
Skönt att se att du bor i ett hus med en familj! Jag var lite orolig inför vintern om du inte hade någonstans att bo! :)
Vad bra att vardagen rullar på med skola och så för då är det lättare att slappna av lite. Det är väl nog med allt nytt som är, eller hur! :)
Det är spännande att följa dig nu och se vad du får uppleva under året.
Är du på västkusten någon gång får du väl vinka åt sydväst..... :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela