canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

10 dagar

Publicerad 2013-09-05 02:04:37 i Allmänt,

10 dagar har gått sen jag lämnade Sverige och det har hänt så mycket så jag vet inte riktigt vad jag ska börja med att berätta. Kanske bäst att börja från början?
Under den sista dagen av ankomstlägret ordnades det med transporter hit och dit för att få ut alla studenter till sina värdfamiljer. Några kom dit själva för att hämta sina studenter och andra åkte med YFU-personer. Jag hade fortfarande inte riktigt koll på vart jag skulle men fick snart reda på att jag var tvungen att stanna en natt till på lägret, tillsammans med de som skulle till Calgary, Montreal och några till som skulle stanna i samma område som jag, men som av någon orsak inte kunde åka ut till sina familjer den dagen. Det kändes lite tråkigt att behöva stanna en natt till, men allt negativt bär något bra med sig och i det här fallet var det Niagarafallen!

Så dag 3 åkte vi - cirka 10 personer och två YFU-ledare - österut för att se Niagarafallen. Bilresan dit tog två timmar och vi hade inte speciellt mycket tid vid fallen eftersom de flesta i gruppen hade flyg- och tågtider att passa. Men vi fick ungefär en timme där, och det var jättehäftigt! Niagarafallen ligger precis på gränsen mellan USA och Kanada för er som inte vet, så vi kunde se över till New York State i USA.

Vi åkte ut på vattnet med en sån här båt, "The Maid of the Mist"
 Och så fick vi fina blåa plastkappor för att inte bli helt blöta. De behövdes...
Här är jag och tjejen från Italien
 
Bron över till USA

Själva staden som Niagarafallen ligger i heter också Niagara falls (bra fantasi) och var en riktig turiststad. Hela staden såg ut som ett tivoli, med karuseller, pariserhjul och massvis med snabbmats-ställen såklart.

Så när vi väl hade sett Niagarafallen åkte vi tillbaka mot Stratford där lägret var. De som skulle till flygplatsen och tågstationen tog en bil och vi andra fick åka i en annan. Sedan sa vi hejdå och så åkte alla ut till respektive värdfamiljer. Jag, en tysk tjej och en kille från Danmark hade samma ankomstfamilj så vi åkte ut till dem, en liten by på cirka 600 invånare. Det fanns inte så jättemycket att göra där i byn, men en kväll åkte vi i alla fall ner till downtown Toronto för att titta på baseball. Min första baseballmatch någonsin. Det var fullt med trafik in till Toronto eftersom det var fredagkväll så det tog tid. Matchen började klockan 7 och höll på fram till 10.
Spelarna värmer upp på planen
Det var inte fullsatt som ni ser, men det var väldigt mycket folk där ändå
 
Det var Toronto Blue Jays som spelade mot Kansas City. Min värdpappa sade precis att Toronto Blue Jays är det enda kanadensiska baseball-laget, så nu har jag sett Kanadas bästa baseballspelare spela - och de vann såklart!
 
Det var en ganska häftig upplevelse att se eftersom jag aldrig tidigare varit på nån liknande match, varken i baseball, fotboll eller nånting. De försökte förklara reglerna för mig under tiden vi satt där, men reglerna är många och inte helt lätta att förstå sig på. Baseball går tydligen på tv hela tiden här också så om jag kollar nån mer gång lär jag mig säkert.
 
Någon dag senare (eller tidigare - jag vet faktiskt inte. Dagarna här flyter ihop på något märkligt sätt.) åkte vi till ett shoppingcenter i Cambridge. Jag köpte ingenting där men däremot hittade jag några andra söta varelser som jag gärna skulle ta hem och gosa med ett tag.
En massa små hundvalpar som sitter instängda på det här viset. Jag är säker på att de får komma ut då och då för att ta en promenad men de borde verkligen inte vara instängda såhär. Mitt i ett shoppingcenter dessutom
 
Just nu befinner jag mig i Listowel och det är här jag kommer bo framöver - i alla fall ett tag. Värdfamiljen är jättesnälla så det känns bra att vara här. Imorgon kommer jag förhoppningsvis få åka till skolan och registrera mig. Alla andra elever på skolan började i tisdags, men vi utbytesstudenter måste vänta tills de har valt sina kurser innan vi får börja. Så det ser jag fram emot!

Kommentarer

Postat av: Magdalena

Publicerad 2013-09-05 14:22:58

Du får passa på att testa softboll när du är där, inte fullt lika krångligt som baseboll! ;)

Postat av: Erica

Publicerad 2013-09-11 16:39:03

Heja Linnea! Älskar bilderna. Lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela