canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Waterloo

Publicerad 2013-11-30 18:10:51 i Allmänt,

Första helgen i Waterloo åkte vi upp norrut för att hälsa på min värdmammas föräldrar. Väl där tog de mig ut på en liten tur för att jag skulle få se hur det såg ut däromkring. Till skillnad från här i södra Ontario har de faktiskt lite backar och små berg, där man kan åka slalom på vintern.
Lake Huron
Om man titta noga kan man se några fiskare på bilden. De stod med vatten upp till midjan och försökte få napp
 
När jag kom till Waterloo var det kulturvecka i stan. Så en kväll bestämde sig min värdpappa, syster och jag för att gå på en chilensk konsert. Den var enbart på spanska men eftersom alla vi tre pratar någorlunda bra spanska så gick det bra att förstå. Mannen på bilden nedan använde bara trumma som ackompanjemang till sin sång. Om ni föreställer er någon som sjunger ensam från en inhemsk indianstam får ni nog en ganska bra bild av hur det lät. Jätteintressant!

Som uppföljning på kulturveckan bestämde vi oss för att äta middag på en östafrikansk restaurang. Här är maträtten som vi alla delade på. Den skulle ätas med händerna
 

Vi åkte också till en marknad som ligger i St. Jacobs ca 20 minuter härifrån. Min värdsyster jobbar där två gånger i veckan (12 timmar i sträck ute i kylan!!) så vi åkte och hälsade på henne.
Och så massvis med olika sorter av lönnsirap såklart! Jag är ju i Kanada!
 

Jag har också fått varit med om en helt ny tradition - Hannuka!
Hannuka är en judisk högtid som min familj firar varje år (fast de inte är judar). Den är också känd som ljusets fest och varar i åtta dagar, med början den 27 november (2013). Varje dag ska man tända ett ljus i menoran, som är en speciell ljusstake. Den har åtta ljus plus ett i mitten, och ser traditionellt ut såhär:

Historien bakom hannuka är att det förr fanns olja till templets alla lampor för en enda dag, men Gud såg till att oljan räckte i åtta dagar istället, lagom tills ny tempelolja kunde göras. Därför tänds ett ljus varje dag, som minne till det.

Vid middagsbordet får vi under de här dagarna också en liten present. Hittils har jag fått Hanukka-kakor, ett pennfodral, strumpor och en adventskalender.

Kommentarer

Postat av: Anna R-W

Publicerad 2013-12-11 15:18:37

Intressant att få läsa om det du varit med om. Fina bilder också!
Mvh Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela