canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Washington

Publicerad 2013-11-10 06:06:10 i Allmänt,

Nu kommer äntligen lite bilder från Washingtonresan för ett par veckor sen. Två dagar innan vi skulle åka flyttade jag tillfälligt hem till den holländska utbytesstudentens familj, eftersom min värdfamilj skulle bort. Vi var lediga från skolan under torsdagen eftersom det var PA day (motsvarande svensk "studiedag") så vi passade på att slappa lite hemma innan en intensiv helg i Washington. Den holländska utbytesstudenten bor ute på landet, och har en kycklingfarm bakom huset. (Ja, Magdalena, en kycklingfarm! Är du nöjd nu? :) ) VI gick dit på morgonen för att jag skulle få se hur det såg ut. Kycklingarna de hade var inte riktigt kycklingar som jag hade föreställt mig (ni vet, gula små gulliga saker) utan höns. Fast själva namnet för en höna här är fortfarande "chicken", så det är lite förvirrande. Man vet ju inte om de menar en liten kyckling eller en höna. Hur som helst, så fanns det en hel del hönor där ute. Jag kommer inte ihåg hur många tusen de sa att det var.


Dagen innan, på onsdagen, hade skolans volleyboll-lag match, vilket vi stannade kvar och tittade på. Det blev en lång dag med totalt 3 volleybollmatcher. Först den på skolan och sedan två matcher på Conestoga College, som ligger i närheten av skolan. Den holländska tjejens värdsyster känd någon i laget så det var därför vi åkte dit och tittade. Den första matchen var kl 4, vi åkte vidare till nästa, och sen nästa, och kom hem runt 11 på kvällen, så det blev en väldigt intensiv dag! Trots att det inte var världens roligaste eftermiddag med 7 timmar volleyboll så var det i alla fall värt att se. Dessutom så är det en del av den kanadensiska vardagen (inte 7 h dock), och jag har aldrig varit på volleyboll tidigare, så det var rätt intressant också.
Här är våra Woodland Cavaliers, i skolans färger blått och vitt! (Inte världens bästa skärpa)
Tjejlaget på Conestoga College

Det började snöa på väg hem när vi satt i bilen, så på morgonen efter såg det ut såhär utanför fönstren.
Den allra försa snön!

På fredagmorgonen bar det av till Washington. Jag, den holländska tjejen och 4 andra personer som inte hade kanadensiskt pass fick åka en minibuss över gränsen till USA, för att slippa blockera vägen med hela bussen som de andra tog vid passkontrollen. Allt gick bra. De ganska strikta vakterna insåg att vi inte var några terrorister så de lät oss in i landet. Själva bussresan ner tog runt 10 timmar skulle jag tro. Vi åkte via Niagara Falls, till Buffalo i USA (där gränsen är), genom hela New York State och Pennsylvania och sedan vidare ner till hotellet som låg i utkanten av Washington. Hotellet var jättefint, med pool och allt, och vi bodde fyra personer i varje rum.
Vi hade två hela dagar att spendera I Wasnhington. Självklart var dagarna fullproppade med museum, rundturer, statsvandring och x antal kilometer promenad varje dag, så alla var helt slutkörda på kvällarna. Antar att det var lärarnas plan.

Buffalo Navalpark
Vita huset!

 Jag och Marieke, den holländska utbytesstudenten
Hela klassen på promenad
Library of Congress
 
De tre tjejerna jag spenderade den mesta tiden i Washington med - Robin, Brittany och Rebekah
Michelle Obamas klänning
Från The Vietnam Memorial
Abraham själv, i Lincoln Memorial
Jag och Brittany
All arkitektur i Washington är helt fascinerande. Man kan nästan tro att man befinner sig i Grekland eller Rom!
Såhär ser New York State och Pennsylvania ut. Lite mer böljande kullar än vad vi har i Ontario.
 

Kommentarer

Postat av: Magdalena

Publicerad 2013-11-17 13:12:52

Äntligen en kanadensisk kycklingfarm, som jag väntat! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela