canadaadventure.blogg.se

Mitt år som utbytesstudent i Kanada 13/14

Nu är det jul igen...

Publicerad 2013-11-23 19:45:57 i Allmänt,

Halloween är över och vintern har kommit på riktigt nu. Det var inte en så stor sak som jag trodde här, att fira Halloween. Vi fick runt 10 barn som plingade på dörren under kvällen (tillsammans med deras föräldrar, för att de inte skulle komma bort) så vi gav dem godis. Skillnaden mellan Sverige och Kanada är dock att hemma skrapar barnen ihop en lagom mängd godis under en kväll, men här använder de plastpåsar och tygkassar för att det blir alldeles för mycket. Så det är kanske därför föräldrarna är med också - som bärhjälp?! Det var några i grade 12 som gick bus eller godis (nej, det är inte vanligt att 17-åringar gör det här. Det var bara för skojs skull!) och en av tjejerna fick ihop två hela kassar med godis, choklad och chips. Och hon var bara ute en halvtimme! 

Dagarna efter Halloween började affärerna pyntas med juldekorationer, alltså i början av November.
"Eh" är ett väldigt bra (kanadensiskt) ord som används här istället för frågetecken - It was good, eh? Alla använder det inte, men jag hör det allt ibland!
 
För tre veckor sen meddelade skolan att de skulle starta en skolpjäs, så jag bestämde mig för att göra audition för den. Alla extra-aktiviteter här på skolan förutom kören, kräver audition eller try-outs innan man kan gå med. Så för teaterpjäsen fick vi varsin monolog att träna in. Alla monologer var från olika Shakespeare-pjäser. Den pjäsen vi ska göra heter "Outrageous Fortune" och handlar om Shakespeares alla tragiska karaktärer som möts i gruppterapi för att diskutera sina problem. Ganska komiskt faktiskt.
 Min monolog från Romeo och Julia som jag skulle träna in

Vi fick två dagar på oss att lära oss texten och hitta på rörelser och uttryck som passade in. Sedan framförde vi monologerna för en grupp på 20 personer plus 3 "directors". Det var aningen nervöst men det kändes bra efteråt i alla fall. Tre dagar senare fick jag ett mail som sa att jag hade fått rollen som Lady Anne! Det är en av huvudrollerna, vilket är jättekul! Så nu är vi i full fart och övar, för att det ska bli så bra som möjligt tills uppträdandet som är i april.
 
En annan rolig sak som hände på skolan är Grandparents' day! Det är en dag där alla elever bjuder in sin mormor och morfar eller farmor och farfar till skolan för att vara med en dag på skolan. På morgonen hade vi en konsert för dem i idrottshallen. Min band class uppträdde ett par låtar, kören (som jag också är med i) sjöng och jag och en annan tjej spelade en duett på flöjt och klarinett. Sedan var det såklart andra elever som uppträdde också, de visade en film från skolans utbyggnad som de jobbar på och som ska vara klar lagom tills jag åker hem (såklart...). Efter konserten gick alla tillbaka till sina lektioner men jag hade "spare" (håltimme) så jag hjälpte till att ställa fram bord och stolar, och duka fram till alla far och morföräldrar som skulle äta sopp-lunch på skolan.
Cafeterian där vi vanligtvis äter lunch, men idag fungerade det som kapprum!
Ovant men jättekul att se allihop i skolan. Vi borde införa en sån här dag i Sverige!!
 

För två veckor sen såg mitt rum ut såhär:

Ja, du gissade rätt. Jag har flyttat igen!! Nu har jag äntligen kommit till min permanenta familj, som bor i Waterloo, en ganska stor stad på 130 000 invånare. Waterloo är så gott som ihopbyggt med Kitchener (230 000) så man kan säga att jag bor i en "halvmiljon-stad"! Min nya familj består av en värdamma, en värdpappa och två döttrar. Jag är yngst av dem. Pappan i familjen jobbar på skolan jag går på, så vanligtvis åker jag med honom till och från skolan.

Kommentarer

Postat av: Anna R-W

Publicerad 2013-11-27 13:26:58

Vad roligt att läsa att du har fått ett permanent hem nu :)
Det låter också som om du har fullt upp med sktiviteter så ska det väl bli lugn och ro så du kan koncentrera dig på ditt kanadensiska liv.
Enjoy yourself!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linnea Källgren

Hej! Mitt namn är Linnea och här kommer jag berätta om mitt liv som utbytesstudent i Kanada, på andra sidan jordklotet! Jag är 18 år och bor just nu i Kitchener, Ontario där jag bor i en värdfamilj och går på Woodland Christian High School. Jag åker med organisationen YFU!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela